Alla inlägg den 18 januari 2015

Av David Magnusson - 18 januari 2015 17:52

PAUS ELLER BYGGA?!

NO PAIN NO GAIN?!
GO HARD OR GO HOME?!


Nu har jag tränat 6 dagar i veckan i 7 veckor i sträck med lördagar som minipaus, lördagspauserna har varit för att kunna släppa allt som heter träning och mat för en dag, just bara för att rensa huvudet.


Men nu efter 7 veckor så är det dags att ta en riktig paus, detta innebär att man håller upp i en vecka för att låta samtliga muskler, fästen, ursprung, senor och ledor få återhämta sig på ordentligt. Oftast återhämtar musklerna sig efter 1-3 dagar beroende på hur ofta du tränar, hur hårt samt vilken muskelgrupp, däremot så har vi resten av delarna som fästen, ursprung, senor och ledor som är betydligt känsligare och som inte hinner med i samma takt. 


"Då det inte går att punktträna en muskel så får en muskel aldrig sin vila till 100%".


Många har frågat om jag inte är rädd att tappa motivationen och styrkan när jag håller upp i en vecka?

Nej snarare tvärtom, på träningen bryter vi som sagt ner en muskel och bygger upp den under vilan, det är oftast här många gör fel, man tränar sten hårt i ett år och det händer saker de 2-3 första månaderna. Månaderna går och närmar sig ett år och tycker plötsligt att det inte händer något, oftast beror det just på att man inte låter kroppen bygga upp sig igen efter en nedbrytning och bara kör på, jag skulle vilja påstå att resultat UTEBLIR om du inte vilar.

Många skador sker bland annat för att man inte låter kroppen få den tid den behöver för att ställa om/återhämta sig (som i mitt fall) när man gått upp i vikt, tränar hårdare, intensivare och trycker i sig mer mat än man någonsin gjort under sin livstid.   


"Träna hårt, men träna smart!"


Detta är min första riktiga vila, kan säga att rastlösheten redan börjat komma, bara tanken på att veta att det inte blir någon träning imorgon, samtidigt som jag tycker det ska blir oerhört intressant att få låta kroppen ta sin tid och känna skillnaden på gymmet när man är back on track och full av ny energi och uppvilad kropp.



Text och info är baserat på egna dumheter/erfarenheter samt en oerhört kunnig omgivning med ett lika brinnande intresse som mig.


 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards